Karijera u digitalnom marketingu ako imaš preko 50 godina?

Možda ti se smučilo da radiš istu stvar godinama. Možda hoćeš da zaradiš nešto „sa strane“ dok piješ kafu kod kuće i ne moraš da ustaješ u 6 ujutru.

A možda si jednostavno radoznao čovek (ili žena) koji voli da proba nove stvari, pa misliš: „E, sad ću da naučim kako funkcionišu te reklame i da pokažem klincima da nisam za staro gvožđe!“

Ako si ovo poslednje, svaka čast – možda je to znak da treba da pokušaš.

Ali ajde da odmah raščistimo: digitalni marketing nije gledanje slika unuka na Facebooku i lajkovanje. Tu se radi o oglasima, metrikama, budžetima, testovima, SEO podešavanjima, Facebook Pixelima i sijaset drugih stvari od kojih ti se, na prvi pogled, može zavrteti u glavi.

Za koga ovo nije?

Zamisli da voziš kola na autoputu, a nikad nisi seo za volan ni na seoskom putu. Ako ti je kompjuter neprijatelj, ako ne znaš da nađeš „@“ na tastaturi (a ne želiš da naučiš), i ako ti je otvaranje Gmail-a nivo atomske fizike – bolje da se ne zavaravaš. Nema ništa loše u tome da voliš mirniji rad ili da su ti internet i tastatura jednostavno „strani teren“. Samo je bolje da to na vreme shvatiš i posvetiš se nečem što ti ide od ruke.

Isto tako, ako ne znaš ni osnovni nivo engleskog, biće ti dosta teže. Možeš ti da nađeš i poneki kurs na srpskom ili da gledaš snimke na YouTube-u, ali ćeš uvek kasniti za onim što se dešava u svetu digitalnog marketinga. Jer se većina važnih tutorijala, novosti i trikova dešava na engleskom. Dakle, bez bar malo engleskog i spremnosti da stalno čitaš nešto novo – biće to mučenje.

A ko onda može?

  1. Ljudi koji su radoznali i vole da „čačkaju“. Kreneš da praviš svoj prvi sajt, pa zaglaviš do 2 ujutru a da i ne primetiš.
  2. Oni koji razumeju vrednost interneta. Nije ti strano da naručiš robu online, da ponekad gledaš tutorijale, da si možda već pokušavao da praviš male oglase. Idealno je da već imaš neku Facebook stranicu, igraš se sa svojim Instagram nalogom.
  3. Ako već imaš iskustva u biznisu (godinama radiš prodaju, menadžment, odnose s klijentima…) – ogromna prednost. Razumeš kako svet funkcioniše, znaš pregovore i komunikaciju, pa ti ostaje samo da to preneseš u digitalni kontekst.
  4. Izdržljivost za učenje. Digitalni marketing se menja brže nego što možeš da kažeš „štrudla sa makom“. Danas nešto važi, sutra se promenilo. Ako ti nije problem da kopaš i učiš, imaš šanse.

Ako se ovde prepoznaješ – super! Možda si baš ti u tih 5%. A ako te već sad boli glava, možda je zaista bolje da se posvetiš nečemu drugom.

Kako izgleda ta famozna „digitalna priča“?

Ljudi misle da je digitalni marketing neka čarobna formula tipa: „Klikni i zaradi 500 evra mesečno, radi sat vremena nedeljno iz dnevne sobe“.

To su bajke za malu decu.

Realnost je malo drugačija, recimo nalik kuvanju pasulja: može da ispadne odlično ako znaš šta radiš, ali moraš da paziš na svaki korak i da si stalno tu. Ne možeš da ostaviš pasulj 5 sati na ringli i da odeš u komšiluk.

  • SEO (optimizacija za pretraživače) zahteva da naučiš kako Google „misli“. Dakle, stalno menja algoritme, pa ti stalno učiš nove stvari.
  • Facebook/Instagram oglasi: tu testiraš razne slike, naslove, tekstove, gledaš kako se publika ponaša. Moraju se pratiti brojevi i statistika, nije to samo kreativnost.
  • Google Ads: ako zagrizeš u ovo, spremi se na 1001 detalj – ključne reči, CPC, remarketing. Jedan od najpoznatijih stručnjaka kod nas, Miroslav Varga, već je u ozbiljnim godinama i razbija u ovoj oblasti – ali čovek ima znanje stečeno decenijama, tako da ne možemo reći da je krenuo juče.
  • Copywriting i content marketing: ako znaš da pišeš zanimljive tekstove, imaš smisla za reči i već iskustvo u poslu – možda tu možeš da zablistaš (ali opet, nema bez „Google analitike“, SEO-a i tih tehničkih zavrzlama).

Ono što hoću da kažem: nije to samo jedna stvar. Digitalni marketing je „džungla“ alata i kanala, pa moraš da nađeš neki svoj put.

Zašto su godine plus?

Ako znaš kako firme dišu, imaš kontakte, znaš ljudi koji imaju svoje biznise – svi oni potencijalno mogu da budu klijenti kojima fali neko pouzdan da im vodi digitalnu kampanju. Ljudi 50+ često ulivaju poverenje, a i samim tim što nisi juče počeo s radnim stažom.

Međutim, tanka je linija između toga da te ljudi shvate ozbiljno ili da ti se nasmeju. Ne želiš da za tebe kažu “Šta lupa ovaj matori, umislio da je neki marketing ekspert?!” Moraš dobro da se upoznaš sa svim segmentima digitalnog marketinga i za to će ti naši kursevi biti od nemerljive pomoći, jer su tako osmišljeni da nakon svakog kursa možeš sa punim samopouzdanjem pričati o WordPress sajtovima ili Facebook oglasima.

Dakle, moraš da budeš spreman da naučiš gomilu novih stvari i da se ne vređaš ako te mladi ispravljaju ili te upućuju na neke aplikacije, integracije i slično. Drugačiji je to svet nego onaj u kom si do sada radio, ali nudi dosta mogućnosti.

Treba li pokušati ili odustati?

Evo nekoliko pitanja pa sam proceni:

  1. Da li volim da se petljam s kompjuterima i da istražujem na internetu do kasno u noć?
  2. Da li mi engleski predstavlja nepremostivu prepreku, ili sam spreman da se potrudim da ga unapredim?
  3. Jesam li voljan da učim stalno, čak i kad pomislim da sve znam?
  4. Mogu li da sedim za računarom satima, a da me ne zaboli glava od nervoze?
  5. Vidiš li sebe kako radiš s klijentima, pratiš rezultate kampanja i prilagođavaš oglase?
  6. Da li ti je problem da ti osoba od 27 godina bude nadređena na poslu, vraća ti da neke stvari radiš po treći put jer nije zadovoljna kako si nešto uradio?

Ako ti većina odgovora bude „ma jok, ni u ludilu“, realno ti digitalni marketing verovatno ne treba u životu. Nema ništa loše ni u tome da nastaviš drugim, možda klasičnijim poslom. Ako, s druge strane, imaš iskru radoznalosti, hoćeš da se ubediš s Google Analyticsom kad ne ume da ti pokaže baš ono što hoćeš, i nema ti ništa draže nego da provališ kako da reč „kako popraviti veš-mašinu“ dovede 1000 poseta na neki sajt – onda samo napred.

Pa, da li je moguće?

Da, moguće je, ali nije za svakog. Ako spadaš u onaj procenat uporne, znatiželjne ekipe koja se ne boji interneta i nema problem da se edukuje (i to redovno), digitalni marketing možda jeste tvoj novi poziv. Možeš da nađeš neku svoju oblast, kombinuješ sopstveno radno iskustvo s novim kanalima oglašavanja i – ko zna – da možda baš time obezbediš sebi drugi (ili treći) karijerni uspeh.

Ali molim te, nemoj da misliš da je to samo postavljanje slika na Instagram i čekanje para. Ima tu baš dosta posla. Ako ti je do avanture i spreman si da rizikuješ, super. Ako nisi – budi realan i uštedi svoje vreme, ima još mnogo stvari u kojima ćeš verovatno biti uspešniji.

U svakom slučaju, godine nisu prepreka – samo treba da budeš skroz iskren prema sebi i proceniš koliko si stvarno spreman na učenje i rad. Ako se pronađeš u toj priči – dobro došao u digitalni marketing, očekuje te dosta izazova i, ako pregrmiš, verovatno i fina nagrada.

Picture of Miljana Stojković
Miljana Stojković

Od kada je iz knjigovodstva prešla u digitalni marketing uživa u boljem poslu radeći sa klijentima, bez nervoze i stresa. Voli da radi od kuće, nekada i iz kafića. Sada ima mnogo više vremena da uživa sa porodicom ili da se posveti sebi.

Da li želiš da naučiš digitalni marketing?