Besplatni alati koji će vam OLAKŠATI PRVE KORAKE u digitalnom marketingu

Većina ljudi krene u digitalni marketing sa istom rečenicom: “Kad zaradim prve pare, onda ću da platim dobre alate.” Problem je što bez tih osnovnih, često dosadnih i ne preterano lepih alata – do para uglavnom i ne stigneš. To je ista logika kao kad kažeš: “Kupiću patike za trčanje kad malo smršam.” Ne ide baš tim redosledom. Dobra vest je da postoji gomila besplatnih alata koji su sasvim dovoljni za prve ozbiljne korake. Loša vest je da vrlo lako možeš da se udaviš u izboru i da potrošiš više vremena na prijavljivanje i isprobavanje, nego na stvaran rad.

Gde je zapravo problem (nije u alatu)

Digitalni marketing na početku nije težak zato što nemaš para za plaćene verzije. Težak je zato što ti nijedan alat ne kaže šta tačno da radiš danas, sutra, sledeće nedelje. Sve ti deluje hitno: i Instagram, i TikTok, i sajt, i newsletter, i “mora SEO”. 

Uz to skačeš iz Canve u Instagram, pa u mejl, pa na neki kurs koji si kupio, pa te cimne klijent na Viber… I dan ti ode, a nemaš osećaj da si završio nešto konkretno. Tu ljudi najčešće pucaju. 

Alat samo ubrzava ono što ionako već radiš. Ako ti je u glavi haos, alat ti samo servira taj haos u HD rezoluciji. Zato ti na početku ne treba sto funkcija, nego mali “set za preživljavanje”, par alata koje koristiš svaki dan i znaš gde ti je šta, kao kad znaš naslepo gde ti stoje šerpe i varjače u kuhinji.

Plan prvo, alat posle

Pre nego što otvoriš dvanaesti nalog na novoj platformi, treba ti jedno mesto gde držiš plan. Ne pet aplikacija, ne tri sveske i dva stikera na frižideru. 

Može najjednostavnije moguće: Google Sheets ili Excel online. Napraviš jednu tabelu gde upisuješ datum, kanal na kom objavljuješ (Instagram, Facebook, LinkedIn), temu i da li je sadržaj ideja, u izradi ili spreman. To je tvoja digitalna sveska za domaći. 

Svaki put kad ti padne na pamet nova tema, ne šalješ je sebi na mejl, ne čuvaš u Drafts, nego ubaciš u tu tabelu. Ako si više vizuelni tip, Trello ti može da odradi istu stvar. Napraviš kolone tipa “Ideje”, “U pripremi”, “Spremno”, “Objavljeno”. Svaka kartica je jedna objava koju vučeš iz kolone u kolonu kako napreduješ. Poenta je da imaš jedan sistem. Kad uđeš u taj sistem, glava ti se polako raščišćava, jer više ne držiš sve u sebi kao spisak obaveza u redu u pošti.

Vizuali bez drame i rođaka dizajnera

Za početak ti ne treba Adobe paket, grafički tablet i kurs iz tipografije. Dovoljna ti je Canva u besplatnoj verziji. Tamo već imaš šablone za objave, storije, postere, čak i jednostavne kratke videe. Najveća greška početnika je što satima “doteruju” jednu objavu da izgleda kao kampanja za svetski brend, a realno im treba nešto čisto, jasno i čitljivo. 

Mnogo je pametnije da izabereš dva do tri šablona koji ti se sviđaju i da vrtiš njih u krug, menjajući samo tekst, fotke i eventualno neku boju. Tako postaješ prepoznatljiv, a ne trošiš pola dana na svaku sliku. 

Ako radiš sa fotkama sa telefona, sasvim je dovoljno da imaš bilo koju normalnu aplikaciju za sređivanje svetla i kadriranje. Ljudi ne beže zato što tvoja fotka nije “filmska”. Beže kad ništa ne razumeju ili kad im je sadržaj dosadan.

Društvene mreže i brojke: komšija, a ne sudija

Kad dođeš do toga da objavljuješ redovno, logično je da te uhvati panika oko brojki. “Šta ako ovo ne radi?”, “Zašto ovde imam manje lajkova?”, “Zašto je ovaj reel prošao bolje?” Ne treba ti odmah skupa platforma za upravljanje svim mrežama. Ako radiš Facebook i Instagram, Meta Business Suite je sasvim korektan početak – zakazuješ objave, vidiš osnovne brojke, odgovaraš na poruke sa jednog mesta. 

Na samom Instagramu imaš Insights, gde možeš da vidiš koliko ljudi je videlo objavu, koliko je sačuvalo, podelilo, kliknulo na profil. Dovoljno da shvatiš da li priča ide u dobrom smeru. Gledaj te brojke kao komšiju koji voli da prokomentariše sve – nekad pretera, ali ti da signal kad nešto baš ne valja ili baš radi. 

Ako imaš i sajt, Google Analytics i Google Search Console su “ružni, ali korisni” alati. Nisu glamurozni, ali ti pokazuju koliko ljudi uopšte dolazi, šta gledaju, na kojim pojmovima te nalaze. To je kao vodomer i strujomer: ne razmišljaš o njima svaki dan, ali kad treba da shvatiš šta se dešava, bez njih si u mraku.

Mejl lista umesto večite borbe sa algoritmom

Ako misliš da ćeš sve graditi samo na Instagramu ili TikToku, brzo ćeš shvatiti koliko algoritam može da bude raspoložen jedan dan, a hladan kao šporet u nenaloženoj kući drugi dan. 

Zato je pametno da polako gradiš mejl listu. Ne treba ti ništa komplikovano. Bilo koji alat tipa Mailchimp (u besplatnoj varijanti), ili MailerLite ti omogućava da prikupljaš mejlove, pošalješ jednostavan newsletter i napraviš osnovnu automatsku poruku “Hvala što ste se prijavili”. 

Nema potrebe da praviš “funnel sistem” za deset nivoa ponuda dok još nemaš ni sto ljudi na listi.

Kako sve ovo funkcioniše u našoj realnosti

Na Balkanu mali biznisi retko imaju novac za skupe alate. Vlasnik sedi za kasom, odgovara na poruke, usput kači slike, a često digitalni marketing “radi” rođak koji “zna Instagram”. 

Budžet za reklamu je obično “aj probaj nešto, pa ćemo da vidimo”, a ne ozbiljan plan. 

U takvom okruženju besplatni alati nisu fora za štednju, nego su često jedina realna startna opcija, makar na početku, dok se ne dokaže isplativost. 

I kod nas važi vrlo jednostavno pravilo: bolje je da znaš tri alata zaista dobro, nego da imaš petnaest naloga koje otvoriš jednom mesečno, pa se svaki put ponovo uloguješ, tražiš lozinku i psuješ sistem. 

Zamislimo neki lokalni biznis u Nišu, Kragujevcu, Subotici ili u bilo kom gradu: vlasnik ima Google Sheet sa planom objava za mesec dana, koristi Canvu za vizuale, preko Meta Business Suite-a zakazuje sadržaj i prati osnovne brojke, jednom mesečno pošalje newsletter preko besplatnog mejl alata. Ništa spektakularno, ali je konzistentno. A upravo ta konzistentnost, kada bar šest meseci ne odustaneš i ne “nestaneš” sa mreža, pravi razliku između naloga koji samo postoji i naloga koji počinje da prodaje.

Kako da ne pregoriš od alata pre nego što išta napraviš

Klasičan početnički scenario: neko provede tri dana “istražujući alate”, otvori deset naloga, instalira pet aplikacija, napuni bookmarke linkovima, i onda se umori, a nijednu objavu nije napravio. 

Ako se uhvatiš da stalno testiraš novi alat za zakazivanje objava, veliki je rizik da zapravo bežiš od pisanja, snimanja i objavljivanja. A to je jedini deo koji donosi rezultat. Mnogo je zdravije da sebi jasno presečeš: biraš jedno mesto za plan (Sheets, Trello ili Asana), jedan alat za vizuale (Canva), koristiš osnovne statistike koje ti mreže same daju i eventualno dodaš Google Analytics kad imaš sajt. Kad to savladaš “zatvorenih očiju”, tek tada ima smisla da gledaš da li ti treba nešto naprednije.

Besplatni alati neće od tebe napraviti marketing maga. Oni su ti samo infrastruktura, pomažu ti da brže i lakše završiš neki posao, ali će uspeh svega zavisiti od tvoje glave – odnosno marketing strategije koju postaviš.

Ako iz ovog svega treba da zapamtiš jednu stvar, neka to bude da ti ne treba gomila alata, već par komada koje znaš da koristiš i koje otvaraš skoro svaki dan. Jedan za plan, jedan za vizuale, osnovne brojke sa mreža i po mogućstvu mejl lista koja polako raste. To je sasvim dovoljno za prve ozbiljne korake. 

Ako sad razmišljaš “dobro, a šta prvo da uradim”, odgovor je prilično dosadan: otvori jedan Trello/Asana bord ili jedan Google Sheet, zapiši šta planiraš da objaviš narednih sedam dana i napravi bar jedan vizual u Canvi koji ćeš stvarno objaviti. Sve ostalo je fino šminkanje. Pravi posao počinje tek kad sadržaj izađe iz tvoje glave i pojavi se ljudima na ekranu.

Picture of Miljana Stojković
Miljana Stojković

Od kada je iz knjigovodstva prešla u digitalni marketing uživa u boljem poslu radeći sa klijentima, bez nervoze i stresa. Voli da radi od kuće, nekada i iz kafića. Sada ima mnogo više vremena da uživa sa porodicom ili da se posveti sebi.

Da li želiš da naučiš digitalni marketing?